skip to main |
skip to sidebar
Sudut Pengenalan
Info Pengenalan
Pada 3 Februari 1988, Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
3/1988 Program Skim Lencana AntiDadah, Pasukan Berpakaian Seragam
Sekolah Menengah (SLAD) disiarkan oleh Bahagian Sekolah KPM. Dengan ini,
sekolah ini telah memulakan Program SLAd pada tahun 1988 sehingga
sekarang.
Aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan oleh SLAD
adalah lawatan sambil belajar ke Pusat Serenti, menghadiri ceramah,
menyertai pertandingan, aktiviti seranta, penyampaian maklumat dan
menyediakan buku skrap.
Program Cuma Lima Minit AntiDadah dimulakan pada
tahun 1999 setelah pihak sekolah menerima surat Pekeliling Ikhtisas
KP(BS/HEP)8543/06/(23) . Pelaksanaan Program 5 Minit AntiDadah di
sekolah.Program ini dijalankan pada bulan Mac dan Julai setiap tahun.
Guru-guru meluangkan sebanyak 5 minit untuk menyatakan maklumat-maklumat
dadah kepada murid berdasarkan modul yang diedarkan semasa pengajaran
dan pembelajaran. Kemudian, pertandingan kuiz AntiDadah akan diteruskan
selepas modul diterangkan kepada murid-murid.
Pada tahun 2004, Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil.3/2004 memperkasakan pendidikan pencegahan dadah telah disiarkan
kepada sekolah-sekolah. Dengan ini, guru kaunseling kedua telah dilantik
sebagai guru PPDa.Maka pelbagai program PPDa telah dilaksanakan untuk
staf dan murid-murid di sekolah ini. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan
seperti Perkembangan Staf, Minggu AntiDadah, Mesej Jauhi Dadah PPDa
KBSM, Ceramah AntiDadah, Pameran AntiDadah, Pertandingan Poster
AntiDadah, Pertandingan Buku Skrap AntiDadah, Pertandingan Esei
AntiDadah, Kemahiran Personal dan Interpersonal, kaunseling PPDa,
Kolokium Kepimpinan PPDa, Seminar PPDa, Program Keibubapaan dan
sebagainya.
Pada tahun 2007, semua sekolah telah diarahkan untuk
menubuhkan bilik/lorong/sudut PPDa di sekolah. Maka sudut PPDa di
sekolah ini telah ditubuhkan di perpustakaan.
Matlamat Pendidikan Pencegahan Dadah di sekolah pula adalah untuk memberi
pengetahuan, kesedaran dan keinsafan kepada murid, guru, kakitangan
pendidikan dan ibu bapa agar mereka menjauhi dan berupaya menentang
ancaman dadah.
Pendidikan Pencegahan Dadah boleh :
a) meningkatkan pengetahuan, kefahaman,
kemahiran Pendidikan Pencegahan Dadah murid supaya dapat
mengelakkan diri daripada terjebak dengan dadah.
b) membangunkan modal insan yang memiliki
ketahanan dan jati diri yang tinggi di kalangan murid dan segi fizikal,
emosi, mental dan rohani.
c) membentuk budaya sihat, tingkah laku positif dan amalan nilai-nilai murni di kalangan pelajar.
d) melibatkan dan mewujudkan permuafakatan masyarakat sekolah dengan masyarakat luar sekolah dalam usaha mencegah dadah.
e) menyediakan alternatif yang berfaedah supaya dapat menyekat murid sekolah daripada terlibat dengan dadah.